СТРАТЕГІЧНЕ ПОЗИЦІОНУВАННЯ ІНЖИНІРИНГОВИХ КОМПАНІЙ ЯК ДРАЙВЕР ТРАНСФОРМАЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ

Автор(и)

  • Олена Володимирівна Шатілова Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0000-0003-3883-5567
  • Вероніка Анатоліївна Верба Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0000-0002-6160-150X
  • Іван Геннадійович Осокін Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0009-0004-0678-9599

DOI:

https://doi.org/10.33111/sedu.2025.57.033.050

Ключові слова:

стратегічне позиціонування, бізнес-модель, інжиніринг, цифрова трансформація, конкурентні переваги

Анотація

У статті досліджено взаємозв’язок стратегічного позиціонування інжинірингових компаній та трансформації їхніх бізнес-моделей у цифровій економіці. Розкрито роль позиціонування як механізму формування конкурентних переваг і узгодження стратегії, ресурсів та ринкової ідентичності. Проаналізовано фактори впливу (технологічні, ринкові, інституційні, організаційні) та значення цифрових технологій (BIM, IoT, AI) у переході до сервісно-платформної моделі. Систематизовано типи позиціонування: техніко-технологічне, сервісне, цифрове, екосистемне. Показано, що зміна стратегічного фокусу є драйвером трансформації бізнес-моделі та підвищення адаптивності компаній.

Біографії авторів

Олена Володимирівна Шатілова , Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри менеджменту

Вероніка Анатоліївна Верба, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

доктор екон. наук, професор, процесор кафедри менеджменту

Іван Геннадійович Осокін , Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

магістрант ОПП «Менеджмент проєктів і консалтинг»

Посилання

Porter, Michael E. 1985. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.

Barney, Jay. 1991. «Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.» Journal of Management. Accessed November 3, 2025. https://josephmahoney.web.illinois.edu/BA545_Fall %202022/Barney %20(1991).pdf.pdf.

Mintzberg, Henry, Bruce Ahlstrand, and Joseph Lampel. 1998. Strategy Safari: A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management. New York: Free Press. Accessed November 3, 2025. https://www.usb.ac.ir/filestaff/9372_2019-2-10-11-30-51.pdf.

Prahalad, C. K., and Gary Hamel. 1990. «The Core Competence of the Corporation.» Accessed November 3, 2025. https://managementmodellensite.nl/webcontent/uploads/Artikel-over-kerncompetenties.pdf.

Kaplan, Robert, and David Norton. 2004. Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes. Boston: Harvard Business School Press. Accessed November 3, 2025. https://cdn.imtmc.ir/manzoumeh.ir/multimedia/pdf/8fe8638c633231ec81-e664e60d3987dc.pdf.

Teece, David J. 2010. «Business Models, Business Strategy and Innovation.» Long Range Planning 43 (2–3). https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003.

Osterwalder, Alexander, and Yves Pigneur. 2010. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. New York: Wiley. Accessed November 3, 2025. https://morethanthecurve.com/wp-content/uploads/2012/05/business-model-generation-osterwalder-en-14650.pdf.

Kotler, Philip, and Kevin Keller. 2016. Marketing Management. 15th ed. Pearson Education. Accessed November 3, 2025. https://gnindia.dronacharya.info/MBA/1stSem/Downloads/Marketing-Management/Books/Marketing-Management-text-book-1.pdf.

Johnson, Mark, Clayton Christensen, and Henning Kagermann. 2008. «Reinventing Your Business Model.» Harvard Business Review. Accessed November 3, 2025. https://www.innosight.com/wp-content/uploads/2008/12/Reinventing-Your-Business-Model.pdf.

DSTU ISO 19650-1:2020. 2021. Orhanizatsiia ta otsyfruvannia informatsii pro budivli ta sporudy, u tomu chysli z vykorystanniam informatsiinoho modeliuvannia budivel (BIM) [Organization and Digitization of Information about Buildings and Structures, Including the Use of Building Information Modeling (BIM)]. Kyiv: DP «UkrNDNTs». Accessed November 3, 2025. https://urdisc.com.ua/media/DSTU_ISO_19650-1_2020.pdf. [in Ukrainian].

Brynjolfsson, Erik, and Andrew McAfee. 2014. The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York: W. W. Norton & Co. Accessed November 3, 2025. https://www.researchgate.net/publication/266742603_The_Second_Machine-_Age_Work_Progress_and_Prosperity_in_a_Time_of_Brilliant_Technologies.

Autodesk. 2023. «Autodesk Construction Cloud. Official Documentation.» Accessed November 3, 2025. https://aps.autodesk.com/en/docs/acc/v1/overview/.

Tidd, Joe, and John Bessant. 2018. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Wiley. Accessed November 3, 2025. https://www.researchgate.net/publication/323120452_Managing_Innovation-_Integrating_Technological_Market_and_Organizational_Change_Sixth_Edition.

European Commission. 2022. Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Accessed November 3, 2025. https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2022/2464/oj/eng.

DSTU ISO 9001:2015. 2015. Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy [Quality Management Systems. Requirements]. Kyiv: DP «UkrNDNTs». Accessed November 3, 2025. https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2020/09/ДСТУ-ISO-9001-2015.pdf. [in Ukrainian].

Hamel, Gary, and C. K. Prahalad. 1994. Competing for the Future. Boston: Harvard Business School Press. Accessed November 3, 2025. https://atumidt.dk/sites/default/files/aktiviteter/hamel_prahalad_1994_competing-for-the-future_reprint_1.pdf.

Kowalkowski, Christian. n.d. Dynamics of Value Propositions: Insights from Service-Dominant Logic. Accessed November 3, 2025. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2 %3A395500/FULLTEXT01.pdf.

Grönroos, Christian. n.d. «Service Logic Revisited: Who Creates Value? And Who Co-creates?» Accessed November 3, 2025. https://www.researchgate.net/publication/215915805_Service_Logic_Revisited_-Who_Creates_Value_And_Who_Co-creates.

Granstrand, Ove, et al. 2018. «Innovation Ecosystems: A Conceptual Review and a New Definition.» Technovation. Accessed November 3, 2025. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166497218303870.

Shen, Lei, Qiang Shi, Vinit Parida, and Milena Jovanovic. 2024. «Ecosystem Orchestration Practices for Industrial Firms: A Qualitative Meta-analysis.» arXiv. Accessed November 3, 2025. https://arxiv.org/abs/2401.04526.

Liu, Zhen, et al. n.d. «Comparing Business, Innovation, and Platform Ecosystems.» PMC / NCBI. Accessed November 3, 2025. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11048555.

Siemens AG. n.d. «Energy Efficiency — Products & Solutions for Buildings, Energy & Sustainability.» Accessed November 3, 2025. https://www.siemens.com/global/en/products/buildings/energy-sustainability/energy-efficiency.html.

Publichne aktsionerne tovarystvo «Ukrnafta» [Public Joint Stock Company «Ukrnafta»]. n.d. «Upravlinnia naftopromyslovoho servisu (UNPS) [Oil Industry Service Management].» Accessed November 3, 2025. https://www.ukrnafta.com/upravlinnya-naftopromislovogo-servisu. [in Ukrainian].

ArcelorMittal Dofasco. n.d. «Leveraging the Digital Economy.» Accessed November 3, 2025. https://dofasco.arcelormittal.com/smarter-future/innovation/leveraging-the-digital-economy/.

Schneider Electric. 2024. «How Digital Twins Drive More Environmentally Conscious Medium and Low Voltage Equipment Design.» Accessed November 3, 2025. https://blog.se.com/sustainability/2024/03/14/how-digital-twins-drive-more-environmentally-conscious-medium-and-low-voltage-equipment-design-2/.

Arup. n.d. «Sustainable Infrastructure Design with BIM and GIS Integration.» Accessed November 3, 2025. https://www.autodesk.com/customer-stories/arup-story.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Як цитувати

Шатілова , О. В., Верба, В. А., & Осокін , І. Г. (2025). СТРАТЕГІЧНЕ ПОЗИЦІОНУВАННЯ ІНЖИНІРИНГОВИХ КОМПАНІЙ ЯК ДРАЙВЕР ТРАНСФОРМАЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ. Стратегія економічного розвитку України, 57, 33–50. https://doi.org/10.33111/sedu.2025.57.033.050

Номер

Розділ

Теорія і практика стратегічного управління