БАЗОВІ МОДЕЛІ КОМУНІКАЦІЙ У МАРКЕТИНГУ АГРОПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33111/sedu.2022.50.106.118Ключові слова:
маркетингові комунікації, аграрний бізнес України, модель Ласвела, модель Бреддока, математична модель комунікацій Шеннона-Уівера, модель Де Флера та Бол-Рокеш, кругова модель Осгуда-ШраммаАнотація
Кризові явища в національній економіці змушують агропромислові компанії в Україні шукати шляхи підвищення ефективності господарської діяльності, скорочувати витрати, швидко пристосовуватись до маркетингового макросередовища. З цією метою доцільним є вивчення ключових моделей комунікації, які впродовж багатьох десятиліть допомагають впливати на різноманітні аудиторії, головно з погляду політології, психології, соціології. У статті розглянуто ряд базових моделей крізь призму впливу надісланих звернень на цільову аудиторію підприємства із застосуванням інструментарію маркетингових комунікацій. Зокрема звернено увагу на формулу Ласвела як основу для багатьох моделей. Модель Ласвела заклала основи розуміння впливу комунікацій на цільову аудиторію та господарську діяльність агропідприємств. Наголошено на особливостях комунікаційних моделей Р.Бреддока, Шеннона-Уівера, М. Де Флера та С.Бол-Рокеш, В. Шрамма і Ч. Осгуда для агропромислових компаній України.
Опираючись на базові моделі, у дослідженні дійшли висновку на необхідності в процесі проведення маркетингових комунікаційних кампаній звертати ключову увагу на переконливість звернень, встановлення відповідності між цілями комунікацій та доступними ресурсами, швидкість і кількість надісланої інформації, шляхи відокремлення фонових шумів від корисної інформації, кодування й декодування надісланих повідомлень. Застосування переваг кожної з моделей та розуміння ключових недоліків може стати запорукою успішної політики просування агрокомпанії в умовах мінливого маркетингового середовища.
Посилання
Lasswell, Harold. “The Structure and Function of Communication for Society.” The Communication of Ideas 37.1 (1948): 215-228.
Lasswell, Harold. Material z Wikipedii – vilnoi entsyklopedii [Wikipedia – The Free Encyclopedia]. https://uk.wikipedia.org/wiki/Гарольд_Лассвел (accessed July 25, 2021).
Nevalonnyi, Yevgen. “Sutnist komunikatsii yak protsesu u sferi upravlinnia [The essence of communication as a management process].” Nauka i oborona 2 (2019): 35-38. DOI: https://doi.org/10.33099/2618-1614-2019-7-2-35-38. [in Ukrainian].
Vorobiova, H. Yu. „Fenomen orhanizatsii vlady v SShA u kontseptsiiakh H. Lasswella ta Ch. Merriama”. [“The phenomenon of the organization of power in the United States in the concepts of G. Lasswell and C. Merriam”]. Dni nauky filosofskoho fakultetu, 2010. Mizhnarodna naukova konferentsiia (21-22 kvitnia 2010 roku). Ch. 9 (2010): 15-16.
Buzyn, V. N., and Buzyna, T.S. Medyaplanyrovanye. Teoryia y praktyka: ucheb. posobye dlia studentov vuzov [Media planning. Theory and practice]. Moscow: YuNYTY-DANA, 2010. [in Russian].
Bradoock, Richard. “An Extension of the “Lasswell Formula””. Journal of Com-munication 8 (1958): 88-93.
Chykharev, Y. A., Brovko V. Yu., and Kozhedub H. A. “Polytycheskye kom-munykatsyy: predely i vozmozhnosti kontseptualnoho modelyrovanyia.” Polytycheskaia nauka 2 (2015): 212-231. [in Russian].
Shannon, Claude, Weaver, Warren. “The Mathematical Theories of Mass Com-munication.” University of Illinois Press, 1963.
Lorimer, Rowland. “Mass Communication: Some Redefinition Notes.” Canadian Journal of Communication, 27.1 (2002): 63-72.
Ball-Rokeach, Sandra, DeFleur, Melvin. “A Dependency Model of Mass-Media Effects.” Communication Research. 3.1 (1976): Pp. 3–21.
DeFleur, Melvin, and Ball-Rokeach, Sandra. Theories of Mass Communication. New York: Longman Publisjing Group, 1982.
Mynyn, A. “Modeli kommunykatsyi: Model DeFlera [Communication Models: The DeFleur Model].” Marketynh dlia praktykov. URL: https://marketing-course.ru/defler-model/ (accessed October 29, 2021). [in Russian].
Haryanti, S., and Rusfian, E. “Government Public Relations and Social Media: Bridging the Digital Divide on People with Social Welfare Problems.” JKAP (Jurnal Ke-bijakan dan Administrasi Publik). 22.2 (2018): 128-145. DOI: 10.22146/jkap.34602.
Mediazalezhnis. Material z Wikipedii – vilnoi entsyklopedii [Wikipedia – The Free Encyclopedia]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Медіазалежність (accessed October 29, 2021). [in Ukrainian].
Ball-Rokeach, Sandra. “The Origins of Individual Media-system Dependency: a Sociological Framework”. Communication Research, 4 (1985): 485-510.
Miller, K. Communication Theories: Perspectives, Processes, and Contexts. 2nd ed. New York, NY: McGraw-Hill. 2005.
Schramm, W., and Roberts D.F. (eds). “The Process and Effects of Mass Com-munication”. Univ. of Illinoise Press, 1974.
Osgood-Schramm “Model of Communication.” Communication Theory. https://www.communicationtheory.org/osgood-schramm-model-of-communication/ (ac-cessed January 24, 2021).
Lim, F. P. “An Analysis of Synchronous and Asynchronous Communication Tools in e-Learning.” Advanced Science and Technology Letters. 143 (2017): 230-234. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/astl.2017.143.46.
Maiovets, Yevgen, Kuzyk, Oleg. “Intehrovani marketynhovi komunikatsii v ahrobiznesi Ukrainy [Integrated Marketing Communications in Agribusiness of Ukraine].” Visnyk KhNU: Ekonomichni nauky. 1 (2021): 67-73. DOI: 10.31891/2307-5740-2021-290-1-13.
Kuzyk, Oleg. “Moderni instrumenty marketynhovoi komunikatsiinoi polityky ahropromyslovykh pidpryiemstv Ukrainy [Modern Marketing Instruments of Commu-nication Policy by Agroindustrial Companies in Ukraine].” Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 4.1 (2016): 130–134. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2016_4 %281 %29__24. [in Ukrainian].
Juneja, P. “Schramm’s Model of Communication.” Management Study Guide. https://www.managementstudyguide.com/schramm-model-of-communication.htm (accessed January 24, 2021).