ТУРИСТИЧНИЙ КЛАСТЕР – ІНСТРУМЕНТ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ТА ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33111/sedu.2022.50.134.149

Ключові слова:

туристичні кластери, регіональний розвиток, економічне зростання, туристична галузь, розвиток кластеру, туристичний продукт

Анотація

В статті авторами розглянуто роль туристичних кластерів, як інструменту регіонального розвитку та економічного зростання. Обгрунтовано розвиток туризму в регіонах та його сприяння збільшенню ВВП, зайнятості, притоку іноземної валюти  та розвитку регіонів, інфраструктури, соціальній та економічній інтеграції. Розкрито роль кластерного підходу не тільки у виробничій сфері, а й у туристичній галузі.

Авторами поставлено і обгрунтовано цілий ряд завдань: визначення основних засад та концептуальних підходів туристичних кластерів, розглянути особливості формування і розвитку туристичних кластерів, розробити механізм кластерного управління розвитком внутрішнього ринку туристичних послуг в Україні. Запропоновано визначення поняття "туристичний кластер", розглянуто блок формування та розвитку туристичних кластерів, доведено, що важливим учасником кластеру має бути споживчий туристичний продукт.

Біографії авторів

Володимир Степанович Мазур , Західноукраїнський національний університет

канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри міжнародного туризму і готельного бізнесу, Навчально-науковий інститут міжнародних відносин імені Б. Д. Гаврилишина, Західноукраїнський національний університет (м. Тернопіль, Україна)

Оксана Василівна Галько , Західноукраїнський національний університет

аспірант  кафедри міжнародного туризму і готельного бізнесу, Навчально-науковий інститут міжнародних відносин імені Б. Д. Гаврилишина, Західноукраїнський національний університет (м. Тернопіль, Україна)

Посилання

Porter, M. E. “Clusters and the New Economіcs of Competіtіon”. Harvard Busіness Revіew, Nov.-Dec. (2002): 77-90.

Rocha, H. “Entrepreneurship and Development: the Role of Clusters”. Small Business Economics, 23(2004): 363-400.

Klaster turyzmu: Lviviany pochynaiut i peremahaiut abo chomu varto vtiliuvaty stratehiiu vzhe sohodni. [Tourism cluster: Lviv residents start and win or why it is worth implementing the strategy today.] Instytut mista. Lviv, 2010. [in Ukrainian].

Martin, R., and Sunley, P. “Deconstructing Clusters: Chaotic Concept or Policy Panacea?” Journal of Economic Geographic, 3 (2003): 5-35.

Swann, G., and Prevezer, M. “A Comparison of Dynamics of Industrial Clustering in Computing and Biotechnology”. Research Policy, 25 (1996): 1139-1157.

Bergamn, E., and Feser, E. Industrial and Regional Clusters: Concepts and Comparative Applications. University of West Virginia. (1999). http://www.rri.wvu.edu/WebBook/Bergman-Feser/contents.htm. (accessed 26.04.2022).

Morosini, P. “Industrial Clusters, Knowledge Integration and Performance”. World Development, Vol. 32 No. 2 (2004): 305-326.

Davydenko, I. V., and Mykhailiuk, O. L. (ed). Kontseptualni pidkhody do orhanizatsii ta diialnosti turystychnykh klasteriv. [Conceptual approaches to the organization and activity of tourist clusters]. Kyiv: FOP Huliaieva V. M., 2020. [in Ukrainian].

Breda, Z. Costa, R., and Costa, C. “Do Clustering and Networks Make Small Places Beautiful? The Case of Caramulo (Portugal)”. In: L. Lazzeretti, and C. Petrillo, Tourism Local Systems and Networking. Kidlington, Oxford, UK: Elsevier, 2004.

Jackson, J., and Murphy, P. “Tourism Destinations as Clusters: Analytical Experiences From The New World”. Tourism and Hospitality Research, 4(1) (2002): 36-52.

Porter, M. “Clusters and the New Economics of Competition”. Harvard Business Review, 76(6) (1998): 77-90.

Andrusiak, N. S. “Rekreatsiino-turystychni klastery yak efektyvnyi instrument mizhrehionalnoi ta mizhnarodnoi spivpratsi”. [“Recreational and tourist clusters as an effective tool for interregional and international cooperation”]. Heohrafiia ta turyzm, vol. 28 (2014): 75-86. [in Ukrainian].

Bochan, I. O. “Intehratsiini protsesy klasteryzatsii u turyzmi: publichno-pryvatne partnerstvo”. [“Integration processes of clustering in tourism: public-private partnership”]. Visnyk Lvivskoho instytutu ekonomiky i turyzmu, no. 11 (2016): 59-65. [in Ukrainian].

Holub-Ivan, Y. (ed.) Benchmarking klastrow w Polsce – edycja 2012. Raport z badania. [PARP, Warszawa] (2012).

Kol, O. D. “Kontseptualniye osnovy formirovaniya klastera turysticheskih pred-prinimatelskih struktur po vjezdnomu turizmu v krupnom gorode”. [“Conceptual bases of formation of a cluster of tourist business structures on inbound tourism in a large city”]. Problemy sovremennoi ekonomiki, no. TsZZ (2010): 379-393. [in Russian].

Nikolaiev, Yu. O. “Turystychni klastery v Ukraini”. [“Tourist clusters in Ukraine”]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, vol. 4 (47) (2012): 336-341. [in Ukrainian].

Osmynkyna, A. D. “Yssledovanye vozmozhnostei sozdanyia ynformatsyonno-analytycheskykh modelei dlia postroenyia y upravlenyia turystskymy klasteramy (na prymere Vladymyrskoi oblasty)”. [“Study of the possibilities of creating information and analytical models for building and managing tourist clusters (on the example of the Vladimir region)”]. II Alhorytmy, metody v systemy obrabotky dannykh, no. 14 (2009): 100-105. [in Russian].

Turyzm y rekreatsyia: fundamentalnye y prykladnye yssledovanyia. [Tourism and recreation: fundamental and applied research]. Trudy 5 mezhdunarodnoi nauch.-prakt. konf. MHU ym. M.V. Lomonosova (Moskva, 28-29 aprelia 2010 h.). SPb.: D.A.R.K., 2010: 26. [in Russian].

Tarasionok, A. Y. Neoekonomika turyzmu. [Neo-economics of tyrism]. Mynsk: Novoe znanye; YNFRA-M, 2011. [in Russian].

Capone, F. “Regional Competitiveness in Tourism local Systems”. 44 European Congress of the European Regional Science Association, Regions and Fiscal Federalism. Universidad the Porto, 2004.

Beni, М. Globalizagao do Turismo: Megatendencias do Sector e a Realidade Brasileira. Sao Paulo: Editora Aleph, 2003.

Dias, A. “Tourism as a leverage sector in the new model of economic growth”. Tourism Sustainability and Territorial Organization. Proceedings of Xllth Meeting (Faro, Portugal, July 4-10, 1999).

Cunha, S. K., and Cunha, J. C. “Tourism cluster competitiveness and sustainability proposal for a systemic model to measure the impact of tourism on local development”. BAR, No.2(2) (2005): 47-62.

Kovaleva, Yu. M. “Praktychni pryklady funktsionuvannia klasteriv u sviti”. [“Practical examples of clusters in the world”]. The mechanism of economic regulation, vol. 3(2), T. 1 (2008): 92-100. [in Ukrainian].

Radaev, V. V. Sociology of markets: to the formation of a new direction. Moscow, 2003.

Hisrich, R. D., and Peters, M. Entrepreneurship: Starting, Developing, and Managing a New Enterprise (9th ed.). McGraw-Hill Education, 2012.

Simmie, J. “Innovation and Clustering in the Globalised International Econo-my”. Urban Studies, 41(5/6) (2004): 1095-1112.

Obadac, A. “Specificities of EU cluster policies”. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 7(1) (2013): 23-35. DOI: 10.1108/17506201311315581

Chuang, L.-M., Tsai, M.-T., and Shiu, J.-J. “The impact of customer interaction on customer loyalty in Taiwan’s international tourist hotels: the mediating effect of service quality and trust”. Innovative Marketing, 8(2) (2012): 33-45. https://business-perspectives.org/journals/innovative-marketing/issue-133/the-impact-of-customer-interaction-on-customer-loyalty-intaiwan-s-international-touristhotels-the-mediating-effect-ofservice-quality-and-trust (accessed 26.04.2022).

Reve, T., and Sasson, A. “Theoretical and methodological advances in cluster research”. Competitiveness Review, 25(5) (2015): 524-539. DOI: 10.1108/CR-06-2015-0062

Fundeanu, D. D. “Innovative Regional Cluster, Model of Tourism Develop-ment”. Procedia Economics and Finance, 23 (2015): 744-749.

Kozmenko, О., and Abramitova, D. “The methodical approach to the establishment of interdependencies in the development of insurance and tourism markets”. Problems and Perspectives in Management, 13(1) (2015): 113-120. https://businesspers_pectives.org/media/zoo/applications/publishing/templates/article/assets/js/pdfjs/web/6342 (accessed 26.04.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Мазур , В. С., & Галько , О. В. (2022). ТУРИСТИЧНИЙ КЛАСТЕР – ІНСТРУМЕНТ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ТА ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ. Стратегія економічного розвитку України, 50, 134–149. https://doi.org/10.33111/sedu.2022.50.134.149

Номер

Розділ

Розвиток секторів і галузей економіки