ДЕЗІНФОРМАЦІЙНА ІНФІЛЬТРАЦІЯ: ФЕНОМЕН ВИНИКНЕННЯ ТА МЕХАНІЗМИ ПРОТИДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33111/sedu.2025.57.090.103Ключові слова:
інформаційна політика, інформаційне середовище, пропаганда, дезінформація, дезінформаційна інфільтрація, стратегічна комунікація, маніпулятивний контент, інформаційні війни, кіберпростірАнотація
У статті обґрунтовано виникнення соціально-філософського феномену дезінформаційної інфільтрації та проаналізовано наслідки її впливу на суспільство. Надано авторське визначення поняття «дезінформаційна інфільтрація» та запропоновано механізми протидії проникненню незаконного, небезпечного, шкідливого, хибного, оманливого та маніпулятивного контенту в кіберпростір України. Виявлено недосконалість українського законодавства, яке не регламентує інструменти протидії дезінформації, а також не передбачає відповідальності за поширення неправдивої інформації. Обґрунтовано, що дезінформація породжує суспільну недовіру до органів державної влади та демократичних цінностей, що становить серйозну загрозу та завдає значної шкоди суспільству. Ідея про те, що дезінформаційна інфільтрація є однією з причин кризи демократії, чітко постає як гіпотеза для подальших наукових досліджень. Наголошується, що відповідно до
європейських стандартів дезінформація не вважається незаконною, і її поширення законом не забороняється. Крім того, виробники фейкових новин прямо чи опосередковано захищені демократичним правом на свободу слова та свободу вираження поглядів. Країни ЄС борються не з дезінформацією, а з кіберзлочинністю та поширенням незаконного контенту, пов’язаного з екстремізмом, расовою ненавистю, мовою ворожнечі, насильством, гендерною або релігійною нетерпимістю, дитячою порнографією, торгівлею наркотиками або зброєю — тобто не з причинами, а з наслідками. Це визначає неефективність застосування в Україні несанкційної державної (інформаційної) політики проти поширювачів дезінформації в кіберпросторі.
Посилання
Democracy hacked? How to respond? Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2326. 2020. Accessed November 10, 2025. https://pace.coe.int/en/files/
/html.
Germany starts enforcing hate speech law. BBC News. 2018. Accessed November 10, 2025. https://www.bbc.com/news/technology-42510868.
Gesetz zur Verbesserung der Rechtsdurchsetzung in sozialen Netzwerken (NetzDG). Bundesamt für Justiz. 2021. https://www.gesetze-im-internet.de/netzdg/
BJNR335210017.html (Accessed November 5, 2025).
Karpenko, O. V. «Vyroblennia stratehichnykh pidkhodiv ta praktychnykh rekomendatsii iz protydii poshyrenniu v Ukraini dezinformatsii zasobamy sotsialnykh media» [Developing Strategic Approaches and Practical Measures to Counter the Spread of Disinformation in Ukraine through Social Media]. Visnyk Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy. Seriia: Derzhavne upravlinnia 1 (100). 2021: 7–14. [in Ukrainian].
Karpenko, O. V., and V. B. Havryliak. «Identyfikatsiia korystuvachiv merezhi internet yak mekhanizm protydii poshyrenniu nebezpechnoho kontentu v kiberprostori Ukrainy» [Identifying Internet Users as a Mechanism for Counteracting the Spread of Dangerous Content in Ukraine’s Cyberspace]. Visnyk Natsionalnoho universytetu tsyvilnoho zakhystu Ukrainy 1 (12). 2020: 211–227. [in Ukrainian].
Le service de vigilance et de protection contre les ingérences numériques étrangères (VIGINUM). 2021. http://www.sgdsn.gouv.fr/le-sgdsn/fonctionnement/le-service-de-vigilance-et-de-protection-contre-les-ingerences-numeriques-etrangeres-viginum (Accessed November 5, 2025).
Legal challenges related to hybrid war and human rights obligations. Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2217. 2018. https://pace.coe.int/en/files/24762 (Accessed November 5, 2025).
Media education in the new media environment. Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2314. 2019. https://pace.coe.int/en/files/28302 (Accessed November 5, 2025).
Public service media in the context of disinformation and propaganda. Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2255. 2019. https://pace.coe.int/en/files/25406 (Accessed November 5, 2025).
Pocheptsov, H. Propahanda 2.0 [Propaganda 2.0]. Kharkiv: Folio, 2018. [in Ukrainian].
Regulation (EU) 2016/679… (General Data Protection Regulation). Official Journal of the European Union. 2016. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj (Accessed November 5, 2025).
Recommendation CM/Rec(2018)2 of the Committee of Ministers to Member States on the Roles and Responsibilities of Internet Intermediaries. 2018. https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680790e14 (Accessed November 5, 2025).
Recommendation CM/Rec(2020)1 of the Committee of Ministers to Member States on the Human Rights Impacts of Algorithmic Systems. 2020. https://search.coe.int/cm/pages/result_details.aspx?objectid=09000016809e1154 (Accessed November 5, 2025).
Social media: social threads or threats to human rights? Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2281. 2019. https://pace.coe.int/en/files/27681 (Accessed November 5, 2025).
The Digital Services Act: Ensuring a Safe and Accountable Online Environment. 2021. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act-ensuring-safe-and-accountable-online-environment_en (Accessed November 5, 2025).
Wardle, Claire, and Hossein Derakhshan. Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policymaking. Strasbourg: Council of Europe, 2017.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.