ВИКОРИСТАННЯ АНАЛІТИЧНИХ БІЗНЕС-ІНСТРУМЕНТІВ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Ключові слова:
заклад освіти, бізнес-інструменти, економічні підходи, економічна модель, нова українська школаАнотація
Прийнятий Закон України «Про освіту» визначає заклад освіти як господарюючий суб’єкт, що кардинально змінює існуючі підходи. Стаття розкриває основні засади адаптації і використання аналітичних бізнес-інструментів SWOT-, PEST-, VRIO-аналізу у діяльності закладу освіти. Для керівників закладів освіти висвітлено основні переваги, перешкоди і практичні рекомендації використання кожного інструменту. SWOT-аналіз використовується для напрацювання стратегічних і тактичних кроків на основі аналізу поточного стану внутрішнього середовища у порівнянні із зовнішніми можливостями і загрозами. PEST-аналіз є допоміжним для більш глибокого аналізу зовнішнього середовища закладу освіти, а VRIO-аналіз дозволяє визначити стратегічні ключові ресурси. На основі проведених аналізів можна більш комплексно сформувати стратегічні, тактичні, оперативні плани. У статті також висвітлюються проблемні аспекти сприйняття педагогами-керівниками виключно бізнесових інструментів для становлення керівником-управлінцем (менеджером) свого закладу освіти.Посилання
Zakon Ukrayiny "Pro osvitu" vid 5 veresnya 2017 roku № 2145-VIII. [Law of Ukraine "On Education" of September 5, 2017, No. 2145-VIII] [in Ukrainian].
Pro provedennya doslidno-eksperymental’noyi roboty vseukrayins’koho rivnya za temoyu "Rozvytok biznes-osvity v Ukrayini yak element derzhavnoyi polityky spryyannya rozvytku pidpryyemnytstva: Naka z MON Ukrayiny №1221 vid 07.10.2016. [On carrying out experimental and experimental work of the all-Ukrainian level on the theme "Development of business education in Ukraine as an element of the state policy of promoting entrepreneurship development: the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1221 dated 07.10.2016.] [in Ukrainian].
Pazdriy V. Ya. Pochatok doslidno-eksperymental’noyi roboty vseukrayins’koho rivnya za temoyu «Rozvytok biznes-osvity v Ukrayini yak element derzhavnoyi polityky spryyannya rozvytku pidpryyemnytstva». [The beginning of experimental and experimental work of the all-Ukrainian level on the theme "Development of business education in Ukraine as an element of the state policy of promoting entrepreneurship development"]. Conference “Innovation in business eduction” (2016). [in Ukrainian].
Pazdriy V. Ya. Vykorystannya SWOT-analizu u zakladakh osvity yak element f)ormuvannya pidpryyemnyts’koho seredovyshcha. [Use of SWOT-analysis in educational institutions as an element of the formation of an entrepreneurial environment.]. Conference “Innovation in business eduction” (2019) [in Ukrainian].
Makhynya T. A. “Vyznachennya syl’nykh i slabkykh storin diyal’nosti navchal’noho zakladu u protsesi doslidzhennya yoho vnutrishn’oho seredovyshcha.” [Determination of the strengths and weaknesses of the activity of the educational institution in the process of studying its internal environment]. Narodna osvita 3 (27) (2015) [in Ukrainian].
Flyaysher K., Bensussan B. Stratehycheskyy y konkurentnyy analyz. Metody y sredstva konkurentnoho analyza v byznese. [Strategic and Competitive Analysis. Methods and tools of competitive analysis in business.] M.: BYNOM. Laboratory znan, 2005. [in Russian].
Holubkov Ye. P. Marketynh dlya profesionaliv. [Marketing for professionals: a practical course.] http://archive.nbuv.gov.ua/e-/journals/eui/2012_2/pdf/12bopypv.pdf (07.06.2019). [in Ukrainian].
Haydenko T. A. Marketynhovoe upravlenye: Polnyy kurs MVA. Pryntsypy upravlencheskykh reshenyy y rossyyskaya praktyka. [Marketing Management: Full-time MBA. Principles of managerial decisions and Russian practice.] М.: EКСМО, 2005. [in Russian].
Sarychev A.E. Otsenka resursov y sposobnostey kompanyy v uslovyyakh dynamyzma vneshney sredy y hlobalyzatsyy. [Assessment of resources and capabilities of the company in the conditions of the dynamism of the external environment and globalization]. Rossyjskoe predprynymatel"stvo 7 (115) (2008): 44–49. [in Russian].