КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33111/sedu.2020.46.201.212Ключові слова:
компетентнісний підхід, заклади вищої освіти, модель компетентностей, управлінські компетентності, освітні послуги, молоді фахівціАнотація
Дослідження присвячено аналізу впровадження компетентнісного підходу у сфері вищої освіти України. Виокремлено основні ознаки та подано характеристики моделей компетентностей. Встановлено послідовність формування національної моделі компетентностей, яка враховує внутрішню будову освітньої діяльності, освітні технології та навчально-методичні засоби управління навчальним процесом. Розроблено логіко-структурну модель управління процесом надання освітніх послуг щодо впровадження освітніх програм формування молодих фахівців на основі компетентнісного підходу, яка враховує взаємовідношення та співзалежність стратегічних цілей і завдань реалізації освітнього процесу, чинники впливу на систему управлінських компетентностей, формування системи управлінських компетентностей, процес оцінювання рівня та якості компетентності випускника й освітнього процесу загалом. У роботі запропоновано етапи формування системи управлінських компетентностей.Посилання
Boni A., Lozano J.-F. The generic competences: an opportunity for ethical learning in the European convergence in higher education. Journal of Higher Education 54 (2007): 819831.
Nussbaum M. Education and democratic citizenship: capabilities and quality education. Journal of Human Development 7 (2006): 385-39.
Lozano J. F., Boni A., Peris J., Hueso A. competencies in higher education: a critical analysis from the capabilities approach. Journal of Philosophy of Educationvol. 46, no. 1 (2012): 132-147.
Weinert F. E. Concepts of competence (contribution within the OECD project definition and selection of competencies: theoretical and conceptual foundations (DeSeCo)) Neuchatel : DeSeCo, 1999.
Ovsiienko, L. Kompetentnisnyi pidkhid do navchannia: teoretychnyi analiz. [Competence approach to learning: theoretical analysis.] Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka 2 (57) (2017): 82-87. [in Ukrainian].
Hluzman, O. V. Bazovi kompetentnosti: sutnist ta znachennia v zhyttievomu uspikhu osobystosti. [Basic competencies: the essence and significance in the life success of the individual]. Pedahohika i psykholohiia 2 (2009): 51-61. [in Ukrainian].
Moiseienko, R. Kompetentnisnyi pidkhid yak osnova pidhotovky maibutnoho kompetentnoho fakhivtsia [Competence approach as a basis for training a future competent specialist]. Molod i rynok 9 (164) (2018): 42-48. [in Ukrainian].
Baibara, T. M. Kompetentisnyi pidkhid v pochatkovii lantsi osvity: teoretychni zasady [Competence approach in primary education: theoretical principles]. Formuvannia kliuchovykh i predmetnykh kompetentnostei molodshykh shkoliariv: teoretychni aspekty 20 (2012): 29-37. URL: https://education-trost.at.ua/print/Br_20.pdf(accessed 5 May 2020). [in Ukrainian].
Baydenko, V. I. Kompetentsii v professionalnom obrazovanii (k osvoeniyu komp- tentnogo podhoda) [Competencies in vocational education (to develop a competent approach)]. Vyisshee obrazovanie v Rossii 11 (2004): 3-13. [in Russian].
Rowe, C. Clarifying the use of competence and competency models in recruitment, assessment and staff development. Industrial and Commercial Training vol. 27, no. 11 (1995): 12-17.
Yurynets, Z. V. Samomenedzhment: pidruchnyk [Self-management: a textbook] Lviv : SPOLOM, 2015.[in Ukrainian].
Darmanska, I. M. Teoretyko-tekhnolohichni osnovy formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity v protsesi profesiinoi pidhotovky [Theoretical and technological bases of formation of managerial competence of the head of the institution of general secondary education in the process of professional training]. Khmeljnycjkyj: Khmeljnycjka ghumanitarno-pedaghoghichna akademija, 2019. [in Ukrainian].