КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33111/sedu.2020.46.201.212

Ключові слова:

компетентнісний підхід, заклади вищої освіти, модель компетентностей, управлінські компетентності, освітні послуги, молоді фахівці

Анотація

Дослідження присвячено аналізу впровадження компетентнісного підходу у сфері вищої освіти України. Виокремлено основні ознаки та подано характеристики моделей компетентностей. Встановлено послідовність формування національної моделі компетентностей, яка враховує внутрішню будову освітньої діяльності, освітні технології та навчально-методичні засоби управління навчальним процесом. Розроблено логіко-структурну модель управління процесом надання освітніх послуг щодо впровадження освітніх програм формування молодих фахівців на основі компетентнісного підходу, яка враховує взаємовідношення та співзалежність стратегічних цілей і завдань реалізації освітнього процесу, чинники впливу на систему управлінських компетентностей, формування системи управлінських компетентностей, процес оцінювання рівня та якості компетентності випускника й освітнього процесу загалом. У роботі запропоновано етапи формування системи управлінських компетентностей.

Біографії авторів

Zoryna V. Yurynets, Львівський національний університет імені Івана Франка

доктор екон. наук, професор кафедри менеджменту

Iryna H. Snovydovych, Львівський національний університет імені Івана Франка

аспірантка кафедри менеджменту

Посилання

Boni A., Lozano J.-F. The generic competences: an opportunity for ethical learning in the European convergence in higher education. Journal of Higher Education 54 (2007): 819831.

Nussbaum M. Education and democratic citizenship: capabilities and quality education. Journal of Human Development 7 (2006): 385-39.

Lozano J. F., Boni A., Peris J., Hueso A. competencies in higher education: a critical analysis from the capabilities approach. Journal of Philosophy of Educationvol. 46, no. 1 (2012): 132-147.

Weinert F. E. Concepts of competence (contribution within the OECD project definition and selection of competencies: theoretical and conceptual foundations (DeSeCo)) Neuchatel : DeSeCo, 1999.

Ovsiienko, L. Kompetentnisnyi pidkhid do navchannia: teoretychnyi analiz. [Competence approach to learning: theoretical analysis.] Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka 2 (57) (2017): 82-87. [in Ukrainian].

Hluzman, O. V. Bazovi kompetentnosti: sutnist ta znachennia v zhyttievomu uspikhu osobystosti. [Basic competencies: the essence and significance in the life success of the individual]. Pedahohika i psykholohiia 2 (2009): 51-61. [in Ukrainian].

Moiseienko, R. Kompetentnisnyi pidkhid yak osnova pidhotovky maibutnoho kompetentnoho fakhivtsia [Competence approach as a basis for training a future competent specialist]. Molod i rynok 9 (164) (2018): 42-48. [in Ukrainian].

Baibara, T. M. Kompetentisnyi pidkhid v pochatkovii lantsi osvity: teoretychni zasady [Competence approach in primary education: theoretical principles]. Formuvannia kliuchovykh i predmetnykh kompetentnostei molodshykh shkoliariv: teoretychni aspekty 20 (2012): 29-37. URL: https://education-trost.at.ua/print/Br_20.pdf(accessed 5 May 2020). [in Ukrainian].

Baydenko, V. I. Kompetentsii v professionalnom obrazovanii (k osvoeniyu komp- tentnogo podhoda) [Competencies in vocational education (to develop a competent approach)]. Vyisshee obrazovanie v Rossii 11 (2004): 3-13. [in Russian].

Rowe, C. Clarifying the use of competence and competency models in recruitment, assessment and staff development. Industrial and Commercial Training vol. 27, no. 11 (1995): 12-17.

Yurynets, Z. V. Samomenedzhment: pidruchnyk [Self-management: a textbook] Lviv : SPOLOM, 2015.[in Ukrainian].

Darmanska, I. M. Teoretyko-tekhnolohichni osnovy formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity v protsesi profesiinoi pidhotovky [Theoretical and technological bases of formation of managerial competence of the head of the institution of general secondary education in the process of professional training]. Khmeljnycjkyj: Khmeljnycjka ghumanitarno-pedaghoghichna akademija, 2019. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-20

Як цитувати

Yurynets, Z. V., & Snovydovych, I. H. (2020). КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Стратегія економічного розвитку України, 46, 201–212. https://doi.org/10.33111/sedu.2020.46.201.212

Номер

Розділ

Освіта