ВИКЛИКИ І МОЖЛИВОСТІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ ОСВІТИ В МОДЕЛІ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олена Вадимівна Ткаченко Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна http://orcid.org/0000-0003-2923-7186
  • Лариса Степанівна Козловська Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна http://orcid.org/0000-0002-0523-9913
  • Наталія Іванівна Лісняк Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна http://orcid.org/0000-0001-5706-0926

DOI:

https://doi.org/10.33111/sedu.2023.52.145.157

Ключові слова:

вища освіта, людський капітал, попит на працю, освітні послуги, формат навчання

Анотація

Статтю присвячено оцінюванню перспектив якісної трансформації економіки освіти України під час повоєнного відновлення. Оцінено схильність населення України інвестувати в підвищення освітнього рівня й уточнено уподобання щодо форматів навчання як важливі передумови оновлення структури джерел фінансування вищої освіти та розвитку системи мотивів і стимулів до підвищення її економічної ефективності. Вихідну інформацію отримано за результатами вибіркового опитування постраждалих від воєнних дій. Теоретичною базою роботи стали дослідження, присвячені визначенню ролі накопичення людського капіталу в розширенні масштабів та оновленні структури національного виробництва.

Виявлено високий потенціал розширення платоспроможного попиту на короткострокові програми підготовки, що будуть реалізовані за активною участю потенційних роботодавців, адже 33,0 % загальної чисельності респондентів планують змінювати професію, що зумовлює додатковий попит на освітні послуги. 

Вагомі резерви розширення платоспроможного попиту на освітні послуги пов’язано з пропозицією достатньо гнучких режимів доступу до навчальних програм, що дають змогу залучити тих потенційних клієнтів, які прагнуть навчатися, але не можуть реалізовувати це бажання через зумовлені війною обмеження можливостей. За даними вибірки, ця група становить 31,1 % серед усіх респондентів і 29,7 % серед респондентів, що вже мають диплом про вищу освіту. У довгостроковій перспективі цей показник характеризує приблизні масштаби потенційного розширення ринку освітніх послуг для закладів вищої освіти: це колишні клієнти, що планують продовжити навчання. 

Біографії авторів

Олена Вадимівна Ткаченко , Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

кандидат економічних наук, професор, професор кафедри економічної теорії

Лариса Степанівна Козловська, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри бізнес-лінгвістики

Наталія Іванівна Лісняк , Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри бізнес-лінгвістики

Посилання

Auty, R. M. Resource Abundance and Economic Development. Improving the Performance of Research/Rich Countries: Research for Action 44. Helsinki: UNU/WIDER, 1998

Lucas, R. E. “On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary”. Economics, 21 (1988): 3-42. https://doi.org/10.1016/0304-3932(88)90168-7

Romer, P. M. “Increasing Return and Long Run Growth”. Journal of Political Economy, 94 (1986): 1002-1037. https://doi.org/10.1086/261420

Barro, Robert J. Determinants of economic growth: A cross-country empirical study. Cambridge, MA: MIT Press, 1997.

Barro, R. J. “Human Capital and Growth”. American Economic Review, 91 (2001): 12-17. http://dx.doi.org/10.1257/aer.91.2.12

Kuznets, Simon. “Economic Growth and Income Inequality”. American Economic Review 45 (March 1955): 1–28.

Shaw, G. K. “Policy Implications of Endogenous Growth Theory”. Economic Journal, 102 (1992): 611-621. https://doi.org/10.2307/2234298.

Grossman, G., & Helpman, E. “Comparative Advantage and Long Run Growth”. American Economic Review, 80 (1990): 769-875.

Rebelo, S. “Long Run Policy Analysis and Long Run Growth”. Journal of Political Economy, 99 (1991): 500-521. https://doi.org/10.1086/261764.

Pritchett, L. “Where Has All the Education Gone?”. World Bank Economic Review, 15 (2001): 367-391. http://dx.doi.org/10.1093/wber/15.3.367

Theodore, W. “Schultz Investment in Human Capital: The Role of Education and of Research”. The American Economic Review, Vol. 51, No. 1. (Mar., 1961): 1-17.

Becker, G. S. “Underinvestment in College Education?” Proc., Am. Econ. Rev., 50 (May 1960): 346-54.

NGO “Poruch.” Analiz hendernoi rivnosti ta sotsialnoi inkliuzii shchodo zadovolennia potreb naselennia Ukrainy, postrazhdaloho vid povnomasshtabnoho viiskovoho vtorhnennia rosii. [VGO "Paruch." Analysis of gender equality and social inclusion in meeting the needs of the population of Ukraine, affected by the full-scale military invasion of Russia.] (2023). https://w2u.world/analityka/topoblastei-shcho-otrymaly-naibilshe-navantazhennia-na-humanitarnu-infrastrukturu-doslidzhennia/ (accessed 30.04.2023). [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvityv Ukraina na 2021-2031rr. [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031.]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (accessed 26.04.2023). [in Ukrainian].

Yushchenko, A. Iu. Hlobalni tendentsii i problemy rozvytku osvity: naslidky dlia Ukrainy [Global trends and problems of education development: consequences for Ukraine. Analytical note]. Analitychna zapyska. NISD. 2014. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Як цитувати

Ткаченко , О. В., Козловська, Л. С., & Лісняк , Н. І. (2023). ВИКЛИКИ І МОЖЛИВОСТІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ ОСВІТИ В МОДЕЛІ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ. Стратегія економічного розвитку України, 52, 145–157. https://doi.org/10.33111/sedu.2023.52.145.157

Номер

Розділ

Освіта